Jodoh itu Rahsia, Jalannya Cuma Doa

Standard

Jodoh itu rahsia… itulah entry saya sebelum saya diijabkabulkan, juga sebelum saya mengenali jodoh saya dan sebelum saya mengetahui bahawa dialah jodoh saya. Benar, saya mengenali suami saya setelah kami bernikah. Sebelum itu dia bukan siapa-siapa bagi saya.

Rasanya sudah 11 bulan saya dan suami mendirikan rumahtangga. Pahit dan manis menjadi lumrah dalam kehidupan kami sebagai suami isteri. Ketabahan yang jitu saya pohonkan kepada tuhan saban hari untuk mengenali pasangan yang baru kukenal setelah bernikah dengannya. Baik dan buruknya kucuba terima seeadanya.

Beberapa sahabat bertanya kepada saya dengan pelbagai soalan tentang jodoh yang adakalanya tidak mampu saya berikan jawapannya dengan tepat. Jawabnya kerana jodoh itu rahsia dari Allah. Saya juga tidak tahu siapa jodoh saya sebelum saya bernikah. Malah segalanya berjalan dengan begitu cepat tanpa sempat saya mengenali bakal suami saya sebelum kami bernikah. Tambahan lagi segalanya berlaku dengan pantas sehinggakan saya tidak ingat akan tarikh dia datang kerumah saya, bila dia melamar saya, bila dia menelefon ayah saya. Segalanya berlalu dengan pengaturan dari Allah. Malah mungkin juga diluar pengetahuan saya bagaimana ia disusun.

Soalan yang pernah saya terima daripada seorang teman, “Adilah, bagaimana awak yakin bahawa dialah jodoh awak?

Jawab saya, “Saya sentiasa menjadikan solat sunat istikharah sebagai amalan saya setiap hari. Saya lakukannya bukan kerana ingin mencari jodoh, tetapi agar urusan saya pada setiap hari malah untuk hal-hal yang rumit dan menyulitkan itu dipemrudahkan oleh Allah Azzawajalla. Itu sahaja. Saya tidak yakin dengan bakal suami saya, saya cuma yakin dengan Allah. Andai benar dia jodoh saya, maka itu sahajalah yang terbaik. Tiada apa yang perlu saya pertikaikan lagi. Saya benar-benar meletakkan kebergantungan saya kepada Allah. Andai akad nikah itu berlaku maka dialah yang tercipta untuk saya. Tawakal dan doa yang menjadi penawar.”

Amalan sunat istikharah itu membuatkan saya yakin akan segala-galanya dan meletakkan kebergantungan hanyalah kepada-Nya. Sebelum dia melamar saya, saya sudah bermimpikan suami saya beberapa kali. Saya bermimpi dia menyelamatkan saya daripada bahaya. Walaubagaimanapun,saya tidak menjadikan alasan mimpi itu sebagai alasan untuk saya bernikah dengannya. Sebaliknya saya serahkan segalanya kepada Allah yang Esa. Malah ketika kali pertama saya melihat suami saya sebelum kami bernikah, ada suatu perasaan aneh yang muncul dalam diri saya. Tetapi itu juga tidak membuatkan saya yakin bahawa dia jodoh saya sebelum kami bernikah. Perasaan itu hadir hampir setahun tanpa suami saya sendiri mengetahui apa-apa sehinggalah dia sendiri meluahkan hasrat di hatinya.

Oleh itu, saya rasa bagi sahabat yang merasa ragu-ragu atau resah memikirkan soal jodoh, perbanyakkan amalan sunat istikharah dan teruskan berdoa memohon agar Allah permudahkan segalanya serta mendekatkan diri dengan Allah pada setiap masa agar diri kita tidak mudah termakan dengan hasutan syaitan yang selalu membisikkkan.

Ada juga sahabat yang datang bertanyakan, “Bagaimana mahu yakinkan ibu dan ayah bahawa kita sudah bersedia untuk mendirikan rumahtangga?”

Soalan ini merupakan soalan yang sukar untuk saya jawabkan. Hal ini kerana segalanya berubah di saat jodoh saya telah sampai. Sebelum itu, ibu dan ayah sangat bertegas melarang saya berkahwin ketika masih belajar. Tambahan pula masih berbaki 3 tahun lagi untuk saya menamatkan pengajian saya dalam peringkat ijazah. Tetapi apabila saya memberitahu abah bahawa ada seorang lelaki dari kelas saya ingin menjadikan saya sebagai seorang isteri, abah terus berkata, “Kalau dia betul-betul serius, bolehlah hubungi abah, boleh abah kenal-kenal dengan dia.” Saya sendiri terkejut dengan jawapan daripada abah. Apabila suami saya menelefon abah saya, sebelum itu dia sudah merangka skrip untuk bercakap dengan abah saya. Tetapi katanya, dia tidak perlukan langsung skrip itu kerana segalanya begitu mudah sekali apabila berbicara dengan abah. Abah sangatlah baik dan lembut dalam menutur katanya. Cuma pada mulanya ibu sangat tidak bersetuju. Ibu muram dan bersedih pada awalnya. Tetapi abah yang selalu memujuk emak agar redha bahawa jodoh saya telah sampai. Abah selalu menasihati emak bahawa segala yang berlaku adalah atas perancangan daripada Allah dan kita tiada hak untuk menghalangnya. Dan abah juga menasihati emak agar tidak bersedih sebaliknya merestui perkahwinan yang bakal berlangsung kerana saya tetap anak emak dan sudah tentu emak mahukan yang terbaik untuk anaknya.

Ada juga sahabat bertanya, “Bagaimana kalau saya bermimpikan seseorang sedangkan orang itu ialah orang yang saya tidak suka. Saya sudah mempunyai pilihan saya sendiri yang saya rasakan dia mempunyai matlamat yang sama dengan saya, dan saya rasa dia lebih sekufu dengan saya berbanding lelaki yang di dalam mimpi saya itu.”

Jawab saya mudah saja, dia yang kita kenal sebelum bernikah tidak sama selepasnya. Dia yang kita sangkakan terbaik untuk kita belum tentu yang terbaik yang Allah janjikan untuk kita. Alam perkahwinan itu ialah satu alam yang berbeza sebelum kita masih di zaman bujang. Segalanya tidak serupa kerana di situlah tanggungjawab kita diuji, keikhlasan kita dalam memberikan kasih sayang…

Oleh itu, perbanyakkan berdoa agar segalanya dipermudahkan oleh-Nya. Dialah yang mengetahui segalanya berbanding kita manusia yang lemah dan kerdil ini. Doa itulah senjata orang mukmin yang paling berkesan. Doa juga penawar yang paling mujarab untuk segala kesakitan.

Banyak lagi yang ingin saya kongsikan. Tetapi kesihatan yang tidak mengizinkan membuatkan saya berhenti di sini saja. Maafkan saya. Doakan saya sentiasa sihat ketika mengandungkan seorang insan yang bakal lahir ke dunia ini.

2 responses »

Leave a Reply

