Ujian itu Mendewasakan

Standard

Ujian membuatkan kita menjadi lebih dewasa. Lebih dewasa dalam mengharungi dugaan yang mendatang. Setiap cubaan yang Allah berikan adalah kerana kasih-Nya. Oleh itu, jangan mengalah, hanya lakukan yang terbaik.

Manusia yang kuat adalah yang masih mampu tersenyum meskipun diuji. Manusia yang kuat adalah yang sabar dengan setiap ujian. Kesabaran haruslah didahului denga rasa syukur. Bila bersyukur, maka kita akan mampu bersabar. Tanpa syukur, semuanya dilihat serba tidak kena.

Manusia memang tidak akan pernah lari daripada berbuat silap. Kerana itulah adanya istilah “TAUBAT” dan insaf. Manusia tidak akan pernah terlepas daripada diuji oleh Allah kerana dia dikurniakan akal untuk berfikir. Seharusnya kita perlu sentiasa YAKIN dan PERCAYA setiap langkah pasti ada hikmahnya. Setiap nafas yang dihembus pasti akan diujinya. Bersyukurkah hamba-Nya? Bersabarkah dia?

Ujian menjadikan manusia lemah menjadi gagah. Yang buta menjadi celik. Yang pasif menjadi aktif. Yang jahat menjadi baik.

Hebat kuasa ujian yang menimpa setiap manusia kerana ia mampu memulihkan hati yang leka, langkah yang lemah.

Kehidupan berumahtangga lebih mencabar daripada hidup sendirian. Kesabaran, keikhlasan benar-benar menguji keimanan. Sebagai isteri, sebagai suami merangkap anak, abang dan kakak, pelbagai tanggungjawab perlu dipikul dengan amanah.

Jangan menganggap segala kesusahan yang menimpa sebagai perkara yang membebankan sebaliknya anggaplah ia sebagai lumrah hidup berkeluarga. Adakalanya jalan perkahwinan ada duri yang menikam tapi jangan takut untuk melaluinya kerana ketaqwaan itu mampu menyelamatkan kita daripada terpijak duir-duri yang tajam.

Kepahitan dalam rumahtangga itu wujud kerana ia mengajar kita erti kemanisannya pula. Ubat itu pahit untuk mengubati.

“Jangan pernah putus asa dan mengalah”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s