Muslimah dan Gambar di Facebook

Standard

Sejak kebelakangan ini, setiap kali online facebook, hati terasa seperti ada sesuatu yang tidak kena. Rasa tak sedap hati dan tertanya-tanya, “Kenapa rasa macam pelik je bila tengok facebook ni??”

Rasa nak menangis pun ada juga. Rasa gementar pun ada. Sebabnya saya juga tidak tahu. Lama kelamaan..

Akhirnya…

“Ha…. Dah tahu dah.huhu.. Sedihlah pula.”

Sedih sangat-sangat apabila melihat semakin hari semakin ramai para muslimat yang menge’post’ gambar-gambar mereka di wall facebook masing-masing.  Dengan gaya masing-masing untuk tatapan umum. Untuk apa agaknya ye?

Tujuannya untuk apa? Dakwah ke? Tujuannya untuk saja-saja supaya menjadi tatapan orang lain ke?Hanya mereka sahaja yang mengetahui akan sebab mereka menayangkan gambar mereka di dalam facebook. Gambar secara berseorangan untuk tatapan umum?

Sekiranya gambar itu dipamerkan secara beramai-beramai tidak mengapa juga. Seperti gambar bersama kawan-kawan atau keluarga. Tetapi saya melihat semakin hari semakin ramai pula para wanita yang post gambar mereka secara berseorangan. Dengan pelbagai gaya dan aksi yang mencurigakan dan boleh mengundang fitnah. Dengan senyuman yang menggoda. Sudah seperti ala-ala model pula.

Ya saya faham sekiranya para muslimat itu tiada niat untuk menggoda sesiapa pun. Tetapi ingatlah bahawa ianya boleh mengundang fitnah dan mengganggu hati insan yang bukan muhrim. Mereka juga manusia biasa.

Wanita itu sendiri merupakan hiasan dunia. Dengan erti kata lain, wanita itu sememangnya sudah cantik dan menawan. Dah memang cantik, jadi buat apa lagi perlu ditayangkan kepada orang lain? Semua perempuan sama sahaja cantiknya.

Maaf, pasti ada yang akan memarahi saya selepas ini.

Perhiasan yang mahal ialah yang dijaga kesuciannya. Barang yang mahal, sudah tentu akan disimpan dengan baik, bukan ditayangkan sesuka hati. Hanya orang yang layak sahaja yang boleh memandangnya atau memilikinya.  Kerana ia terlalu berharga.

Barang yang mahal itulah yang diertikan dengan sifat ‘MALU’.  Diri tidak berharga lagi sekiranya sifat MALU telah hilang dari diri. Seperti MALU untuk mempamerkan wajah di dalam facebook untuk dijadikan tatapan umum, MALU untuk melakukan aksi-aksi yang tidak sepatutnya ketika bergambar seperti memuncungkan mulut untuk kelihatan lebih… lebih cantik ke? Lebih seksi ke? Dan MALU untuk dikomen oleh orang lain tentang gambar kita. Seperti.. “Wah, comelnya awak.” “Cutenya” “Comel…” Bukankah pujian-pujian ini selayaknya untuk Allah dan hanya akan menimbulkan perasaan riak walaupun sebenarnya tiada niat untuk dipuji.

Tambahan pula yang memberi komen itu ialah dari kalangan lelaki. Bukankah itu sudah mengundang fitnah? Dan di mana sifat malu menghilang di saat ada lelaki lain yang memuji diri kita comel, cute, cantik dan sebagainya?

Syaitan itu sangat licik.

MALU itulah barang yang paling berharga di dalam diri seorang wanita. Rasulullah pernah menegur umat baginda. “Kalau tidak malu, maka berbuatlah sesuka hatimu.”

Tidak perlu ditukar background atau lighting supaya diri kelihatan lebih putih atau menyerlah. Sedangkan di dunia realiti, ianya berbeza. Salahkah kita menjadi diri sendiri sahaja? Mengapa perlu menipu orang lain dengan  meng’edit’ gambar tersebut untuk menutup jerawat dan jeragat yang ada di wajah.

Tambahan pula, kecantikan yang Allah kurniakan kepada kita itu bukanlah milik kita yang mutlak. Bila-bila masa sahaja Allah akan tarik semula nikmat tersebut. Kecantikan yang Allah beri itu perlulah dijaga dan disyukuri dengan cara tidak merasa riak atau ujub dengan kecantikan yang diberikan oleh Allah.

Islam sebuah agama yang indah. Ikuti dan pelajarilah ia, nescaya kalian akan peroleh ketenangan.

Setiap manusia tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan. Mungkin ini adalah teguran untuk kita semua dan terutama sekali untuk diri saya sendiri. Allah menciptakan manusia dalam keadaan yang serba kekurangan. Oleh itu, pentingnya kita saling menasihati antara satu sama lain dengan kebenaran dan kesabaran.

http://bit.ly/1mjtYdk

Advertisements

2 responses »

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s